اولین داور ایرانی داربی پس از 15 سال؛ این رؤیایی است که 5 داور بین‌المللی کشورمان این روزها در سر دارند.

 قضاوت بازی سوپرجام باشگاه‌های کشور که هشتم مردادماه قرار است بین استقلال و پرسپولیس برگزار شود.

مسابقه‌ای که بعد از نزدیک به 15 سال با تصویب شورای تامین قرار شده با قضاوت یک داور ایرانی برگزار شود. تا پیش از این و پس از بازی جنجالی دو تیم محبوب پایتخت در سال 1373 که با قضاوت احمد ابهران انجام شده بود، پرونده قضاوت داوران ایرانی در داربی‌ها بسته شد و همه مسئولان امنیتی پایتخت ترجیح می‌دادند که برای بالا بردن ضریب اطمینان برگزاری آرام مسابقه، قضاوتش را به داوران خارجی بسپارند.

راهکاری که در همه بازی‌ها غیراز قضاوت ضعیف داور کره‌ای در مسابقه سال 78 دو تیم؛ همواره جواب داده بود و با وجود اشتباهات داوران خارجی مسابقه، چون تماشاگران و مسئولان دو تیم نمی‌توانستند به این داوران انگ رنگی بودن بزنند، مسابقه در آرامش کامل برگزار می‌شد و جنجالی را به همراه نمی‌آورد تا هر بار بی‌آنکه کسی حتی تردیدی داشته باشد، فدراسیون به سراغ گزینه‌های خارجی برای قضاوت داربی می‌رفت اما از یک سال قبل، مسعود عنایت، رئیس کمیته داوران که داوران جوان بسیاری را وارد بازی‌های لیگ کرده و توانسته داورانش را در رقابت‌های قاره‌ای هم در میان بهترین‌ها ببیند، تصمیم گرفت تا بازی مهم داربی را هم به داوران ایرانی بسپارد.

 2 بازی پی‌در پی، شورای تامین این درخواست را رد کرد اما این بار برای بازی سوپر جام که یک بازی تشریفاتی است، شورای تامین پذیرفته تا ریسک سپردن بازی به داور ایرانی را بپذیرد. اتفاقی که می‌تواند زمینه‌ساز استفاده از داوران ایرانی در بازی‌های رسمی داربی هم شود.

مسعود عنایت در این باره به همشهری می‌گوید: «فکر می‌کنم بهترین زمان برای سپردن قضاوت داربی به داور ایرانی همین مسابقه است. البته در بازی برگشت فصل قبل که 15فروردین انجام شد هم می‌شد این کار را انجام داد چون به‌دلیل تعطیلات نوروزی و بسته بودن روزنامه‌ها، حساسیت مسابقه خیلی پایین بود و جمعیت هم کمتر از 60هزار نفر بودند با این وجود چون قبل از عید برای آن بازی تصمیم گرفته بودیم مجبور شدیم از داور خارجی استفاده کنیم اما این بار در این بازی نه چندان حساس می‌توانیم فرهنگ استفاده از داور ایرانی در داربی را با قضاوت خوب یکی از بچه‌ها، برای مردم جا بیندازیم.»

شک نکنید؛ بازی را من سوت می‌زنم

«تجربه سال‌های حضورم در فوتبال ایران به من می‌گوید احتمال انجام این بازی کمتر از 10 درصد است. من که می‌گویم این بازی برگزار نمی‌شود.» محسن ترکی سرلیست داوران بین‌المللی ایران این جمله را می‌گوید. او اعتقاد دارد بازی داربی برگزار نمی‌شود اما حتی او هم مثل دیگر همکارانش برای قضاوت این بازی لحظه‌شماری می‌کند و به خبرنگار ما می‌گوید: «من اهل مصاحبه نیستم اما امروز چون خیلی سرحالم می‌گویم شک نکنید که اگر این بازی برگزار شود هیچ‌کس غیر از من داورش نخواهد بود. این قطعا محسن ترکی است که بازی را سوت می‌زند.» او خود را در اوج آمادگی می‌بیند و قضاوت این بازی را با توجه به مسابقاتی که در مدت اخیر به داوران مختلف سپرده شده، حق خود می‌داند. این اما تنها ترکی نیست که خود را شایسته سوت زدن داربی می‌داند.

خداداد افشاریان داور باتجربه بین‌المللی کشورمان هم که معتقد است مثل دیگر همکارانش در اوج آمادگی است، به‌دلیل تجربه بالایش می‌تواند گزینه با شانس بالا برای سوت زدن داربی باشد. او درباره شانسش برای سوت زدن داربی می‌گوید: «ناامید نیستم چون خیلی آماده‌ام و می‌توانم این بازی را بدون استرس سوت بزنم.»

او در پاسخ به این سؤال که اگر داور بازی نتواند بازی را خوب سوت بزند، پرونده قضاوت داوران ایرانی در داربی بسته می‌شود، می‌گوید: «این حرف اصلا منطقی نیست. هر داوری ممکن است با یک اشتباه کنترلش را بر بازی از دست بدهد و یک بازی خراب شود و یک بازی را نباید ملاک تصمیم‌گیری شان کنند.» هدایت ممبینی هم یکی دیگر از بخت‌های اصلی قضاوت بازی است که خود را صاحب شانسی بالا می‌داند.

 او می‌گوید: آماده هستم و فکر می‌کنم که اگر هدایت بازی را در دست داشته باشم می‌توانم از پسش بربیایم. من و دیگر بچه‌ها مدت‌هاست که تجربه قضاوت بازی‌های 100 هزار نفری را داریم و فکر می‌کنم جو ورزشگاه‌ها هم نسبت به قبل خیلی تغییر کرده است. ترسی برای سوت زدن داربی ندارم.»

5 گزینه برای یک بازی

بزرگترین تردید کمیته داوران در فاصله 20 روز به انجام سوپر جام، انتخاب داور داربی است. محسن ترکی، مسعود مرادی، خداداد افشاریان، هدایت ممبینی و سعید مظفری؛ 5 داور صاحب شانسی هستند که عنایت و دوستانش در کمیته داوران باید از میان آنها، یک نفر را برای قضاوت این مسابقه انتخاب کند. او درباره نحوه انتخاب می‌گوید: «البته هنوز زمان زیادی تا روز بازی داریم ولی ما چند فاکتور را برای داور بازی‌مان داریم. این مسابقه را کسی سوت می‌زند که هم از نظر جسمانی و هم از نظر آمادگی روحی، بهتر از دیگران باشد. ما یکی از این داوران برجسته‌مان را که آماده‌تر باشد را برای بازی انتخاب می‌کنیم و مطمئن هستم که هرکدام‌شان این بازی را سوت بزند با موفقیت بازی را به پایان می‌رساند.»

او برای انتخاب نفر برتر، تست آمادگی سوم مرداد را ملاک قرار داده، «طبق روال هر سال ما سوم مردادماه از داوران‌مان تست آمادگی جسمانی و روحی می‌گیریم. داوران بین‌المللی ما با وجود تعطیلی مسابقات به‌دلیل ابلاغ‌های خارجی که مدام می‌گیرند، آمادگی مناسبی دارند اما ما قصد داریم با نرم کردن نتایج این جمع آماده، بهترین را برای سوت زدن بازی انتخاب کنیم.» او درباره ویژگی داور داربی می‌گوید: «باید در همه صحنه‌ها حاضر باشد و جو ورزشگاه هم او را نگیرد که این خود آمادگی روحی و جسمی بالایی را می‌طلبد و ما باید بازی را به آماده‌ترین داورمان بدهیم چون این بازی باعث می‌شود که بار دیگر داربی‌ها را به داوران ایرانی بسپارند.»

عنایت: همه را به یک چشم می‌بینم

«هرچی بازی حساس است را کمیته داوران می‌سپارد به سعید مظفری» این جمله را بسیاری از داوران بین‌المللی ما می‌گویند و به قضاوت‌های متوالی این داور جوان اعتراض دارند. البته وقتی با آنها، تک به تک سخن می‌گویی این جمله را آشکارا به زبان نمی‌آورند؛ «من فکر نمی‌کنم این‌طور باشد.» ممبینی این جمله را می‌گوید. و ترکی می‌گوید: «اتفاقا من خوشحال می‌شوم که ابلاغ‌هایم کمتر باشد چون بیشتر درگیر بازی‌های خارجی هستم و متأسفانه خیلی هم سطح بازی‌های لیگ ایران بالا نیست و قضاوت‌هایش برای مان غیر از دردسر چیز دیگری ندارد.»

افشاریان اما در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «داوری‌های اخیر و سطح آمادگی را کمیته داوران ملاک قرار می‌دهد. البته اگر ترکی گفته بازی را سوت می‌زند حتما این‌طور می‌شود اما درباره سعید هم باید بگویم مطمئن باشید عنایت آبرویش را بیشتر از هر چیزی دوست دارد و هیچ‌گاه کاری نمی‌کند که خودش زیر سؤال برود.»

سعید مظفری هم درباره این پرسش می‌گوید: «من از همه استادانم سابقه کمتری دارم و فکر می‌کنم تنها می‌توانم بگویم هر حکمی را که ابلاغ کنند با تمام وجود می‌پذیرم.» البته او پس از قضاوت‌های خوبش در بازی‌های لیگ و به‌خصوص قضاوت بی‌نقص فینال لیگ میان پرسپولیس و سپاهان و پس از آن بازی رفت استقلال و پگاه، محبوبیت زیادی میان هواداران 2 تیم استقلال و پرسپولیس دارد و به همین دلیل گزینه اصلی قضاوت داربی هم محسوب می‌شود. اما مسعود عنایت رئیس کمیته داوران در پاسخ به این اتهام می‌گوید: «اصلا قبول ندارم. بازی‌های حساس میان همه بچه‌ها پخش می‌شود.

مگر فینال جام حذفی را ممبینی سوت نزد یا مسعود مرادی بازی خیلی سنگین فولاد و استقلال را قضاوت کرد. ترکی و افشاریان هم قضاوت‌های مهمی را در بازی‌های حساس هفته‌های پایانی لیگ داشتند. ما حتی خیلی از بازی‌های‌مهم مان را به داورانی مثل علیرضا فغانی و یدالله جهانبازی سپرده‌ایم برای ما همه داوران‌مان عین هم هستند و به همه آنها افتخار می‌کنیم. نه سعید نه ترکی و نه دیگران، هیچ‌کدام‌شان برایم تافته جدا بافته نیستند.»



کد خبر 57869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز